Naprawa pojazdu
To rzeczoznawca ustala, czy uszkodzony pojazd jest niebezpieczny, czy nadaje się technicznie do naprawy i czy podlega procedurze pojazdu ekonomicznie nienaprawialnego, czy też nie. W przypadku szkody objętej umową, ubezpieczony może wybrać profesjonalny zakład naprawczy, do którego chce się zwrócić. Pojazd może zostać naprawiony. Albo ubezpieczony płaci zakładowi naprawczemu, a następnie otrzymuje zwrot kosztów naprawy, albo naprawa jest opłacana bezpośrednio przez ubezpieczyciela, a ubezpieczony płaci tylko za tę część, którą ewentualnie będzie musiał pokryć (udział własny przewidziany w ramach ubezpieczenia od szkód). Naprawy są refundowane z uwzględnieniem podatku VAT, chyba że beneficjent rozliczenia ma możliwość odzyskania tego podatku. W przypadku zwrotu kosztów na podstawie gwarancji szkody ubezpieczyciel może uzależnić wypłatę od przedstawienia pokwitowanej faktury.
Pojazd nie nadaje się do naprawy.
Pojęcie technicznej nienaprawialności opiera się na stanie mechanicznym samochodu po zderzeniu. Dotyczy to np. pojazdów, które uległy całkowitemu spaleniu lub w których nie można naprawić elementu bezpieczeństwa.
Pojazd uważa się za ekonomicznie nienaprawialny, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku. Właściciel dowodu rejestracyjnego może wówczas przekazać pojazd ubezpieczycielowi i otrzymać odszkodowanie, może też zatrzymać pojazd, ale do czasu wykonania naprawy nie może go oddać ani sprzedać.
Pojazd stanowi zagrożenie.
Jeśli ekspert lub policja uznają, że pojazd jest niebezpieczny powiadamiają odpowiednie organa władzy, które powiadamiają posiadacza dowodu rejestracyjnego o zakazie prowadzenia, oddania lub sprzedaży pojazdu. Następnie posiadacz dowodu rejestracyjnego będzie musiał zlecić naprawę pojazdu z pomocą rzeczoznawcy, aby móc ponownie prowadzić, przekazać lub sprzedać pojazd.